Cемінари, Вебінари, Консультації

ВЕБІНАР / СЕМІНАР

Господарський кодекс – скасовано 2025 (№4196-ІХ): Ключові зміни до ЦК, Нові організаційно-правові форми, Наслідки реорганізації, Корпоративне управління, Відповідальність посадових осіб, Реформа ТОВ, Держпідприємства, Податкові наслідки (Прибуток, ПДВ), Договірні відносини

Семінари
614

Господарський кодекс – скасовано 2025 (№4196-ІХ): Ключові зміни до ЦК, Нові організаційно-правові форми, Наслідки реорганізації, Корпоративне управління, Відповідальність посадових осіб, Реформа ТОВ, Держпідприємства, Податкові наслідки (Прибуток, ПДВ), Договірні відносини

– Скасування господарського кодексу: Вебінар, Семінар
– Зміни до Цивільного кодексу
– Зміни щодо організаційно-правових форм юридичних осіб
– Наслідки та складнощі реорганізації
– Нові правила та підходи до управління компаніями
– Закон “Про ТОВ” як ключовий закон після реформи
– Відповідальність для посадових осіб – новели
– Державні та комунальні підприємства: які наслідки та порядок дій
Договірні відносини з урахуванням змін
– Зміни до Кодексу України з процедур банкрутства
– Публічні закупівлі. Електронні торги.

Програма заходу:

Розділ 1. Скасування господарського кодексу. Зміни до Цивільного кодексу

1. Процес втрати чинності

– З якої дати ГКУ скасовується?
– Перехідний період: момент початку та завершення, винятки для деяких положень
– Закон № 4196-ІХ набрав чинності 28.02.2025, а починає діяти з 28.08.2025. Саме з цієї дати припиняється застосування норм Господарського кодексу України.

– Господарський кодекс втрачає чинність у два етапи:
• з 28.08.2025 – більшість норм
• з 28.08.2028 – повне припинення дії

2. Зміни щодо організаційно-правових форм юридичних осіб

– Новий підхід до визначення видів юридичних осіб;
– Скасування “Підприємств” та їх видів:
а) Державне підприємство;
б) Комунальне підприємство ;
в) Спільне комунальне підприємство;
г) Приватне підприємство;
д) Іноземне підприємство;
е) Дочірнє підприємство;
и) об’єднання громадян (профспілки);
і) Підприємства споживчої кооперації.

– Закон № 4196-ІХ застосовується також до юридичних осіб, що мають статус “дочірнє підприємство”, “іноземне підприємство”, “приватне підприємство”, “підприємство громадської організації або споживчої кооперації”.

– Наслідки для організаційно-правових форм, що скасовані:
а) Обов’язок перетворити їх в інші форми.
б) Обов’язок привести свої документи у відповідність.
в) Після закінчення перехідного періоду юридичні особи, зареєстровані як державне/комунальне некомерційне підприємство, вважаються відповідно державним/комунальним некомерційним товариством та керуються законодавством про державні та комунальні некомерційні товариства

– Коректне зазначення даних про юридичну особу в документах відповідно до нововведень.
– Яке майбутнє очікує на окремі види юридичних осіб (об’єднання, консорціуми, корпорації, фонди, тощо).

3. Наслідки та складнощі реорганізації:

– Необхідні кроки щодо переоформлення інтелектуальної власності, ліцензій, дозволів, договорів.
– Переоформлення майна
– Звільнення від сплат адміністартивних зборів та зборів за переоформлення ліцензій, дозволів;
– Відсутність пільг щодо переоформлення прав щодо об’єктів інтелектуальної власності

4. Зміни до Цивільного кодексу

– Загальний огляд змін щодо корпоративного управління.
– Замовники та покупці товарів та послуг відтепер можуть відмовитися приймати товар або послугу, якщо вона була придбана без договору:
а) Поточне регулювання відносин у разі відмови покупця від товару.
б) Нові правила: чи безпечніше тепер працювати тільки за договором?
в) Наслідки для бізнесу.

5. Інші зміни у визначенні понять.

– Які поняття змінюються?
– В якому нормативному акті визначатимуться оновлені поняття?
– Які наслідки від змін понять?
– Закон більше не містить визначення “господарська діяльність”, хоча воно й надалі зберігається в Податковому кодексі. Це може спричинити колізії в ідентифікації суб’єктів господарювання.

– Господарський кодекс містив розмежування між підприємницькою і некомерційною господарською діяльністю. Закон № 4196-ІХ таке розмежування не зберігає, що може викликати труднощі у визначенні режиму для НУО, БФ тощо.

6. Перехідні труднощі держреєстрації після скасування ГКУ (2025)

– Реєстратори фіксують збільшення відмов у держреєстрації через відсутність визначення “підприємство” у ЦКУ.
– В Мін’юсті роз’яснили: назви юросіб із термінами “державне/комунальне підприємство” не будуть прийматись для нових реєстрацій.

Розділ 2. Корпоративне управління: нові правила та підходи до управління компаніями. Припинення юридичних осіб

1. Адміністративно-господарські санкції з боку державної влади або ОМС – застосування до юридичних осіб та ФОП:

– Види адміністративно-господарських санкцій:
а) Вилучення прибутку (доходу) у бізнесу;
б) Нові визначення – вилучення будь-якого прибутку може бути здійснено з невизначених причин та підстав
в) Адміністративно-господарський штраф.
г) Стягнення зборів (обов’язкових платежів).
д) Застосування антидемпінгових заходів.
е) Припинення експортно-імпортних операцій.
є) Зупинення дії ліцензії (патенту).
ж) Анулювання ліцензії (патенту).
з) Обмеження або зупинення діяльності юридичної особи.
и) Ліквідація юридичної особи.
і) Інші адміністративно-господарські санкції, встановлені Законом.

– Ризики щодо застосування окремих санкцій, які виникають внаслідок нового регулювання.

2. Визначено критерії мікро, малого, середнього та великого бізнесу.

– Майновий критерій та кількість найманих працівників;
– Інші категорії які не підпадають під обидва критерії.

3. Закон “Про Товариства з обмеженою відповідальністю” як ключовий закон після реформи.

– Поширення на існуючі види підриємств;
– Нормативно-правове регулювання скасованих видів підприємств у разі невиконання вимог щодо реорганізації;
– Статути скасованих видів підприємств.

4. Господарські об’єднання: які опції доступні для бізнесу?

– Чи існуючі форми об’єднань передбачені законом?
– Чи вичерпним є перелік наведений в новому законі?

5. Господарське відання та оперативне управління.

– Господарське відання та оперативне управління скасовуються. Замість них – узуфрукт як речове право користування майном без права власності.
– Трансформація в договори оренди: який порядок дій?
– Строк для трансформації.

– Запровадження системи речових прав – інститут узуфрукта:
а) хто може бути отримувачем майна, яке передається.
б) порядок передання майна

6. Посадові особи: зобов’язання та відповідальність

– Перелік обов’язків та умови відповідальності посадових осіб.
– Зміни у питаннях визначення компетенції та відповідальності посадових осіб за збитки, завдані ними компанії.

– Фідуціарні обов’язки посадових осіб:
а) Належне, добросовісне та ефективне управління товариством.
б) В інтересах товариства. Добросовісно та розумно.
в) У такий спосіб, який, на їхнє добросовісне переконання, сприятиме досягненню мети діяльності товариства.
г) У межах повноважень, наданих їм статутом товариства та законодавством.

– Відповідальність для посадових осіб – новели.
– Посадові особи повинні відшкодувати збитки завдані товариству:
а) Перевищення або зловживання службовими повноваженнями;
б) Порушенням порядку попереднього погодження або іншої процедури прийняття рішень;
в) Бездіяльності, якщо особа була зобов’язана вчинити певні дії відповідно до покладених на неї обов’язків;
г) Інших винних дій

– Невизначеність щодо відповідальності за “інші винні дії” та пов’язані з цим ризики.
– Як посадову особу може бути притягнуто до адміністративної та кримінальної відповідальності.
– Застосування до головного бухгалтера.
– Єдиний учасник – фізична особа може ухвалити рішення про управління товариством без створення виконавчого органу. У такому разі ця інформація має бути внесена до ЄДР.

7. Здійснення управління товариством.

– Нововведення: можливість створення органів товариства, які не передбачені законом.
– Регулювання ситуації коли учасник виконує функції директора.

– Кворум на загальних зборах юридичних осіб по замовчуванню та прийняття рішень – нові правила.
– Ухвалено можливість онлайн-голосування загальних зборів ТОВ з урахуванням цифрової ідентифікації (через Дія.Підпис).

8. Державні та комунальні підприємства: які наслідки та порядок дій

а. Процедура перетворення та можливі опції
– Прийняття рішення про припинення шляхом перетворення уповноважений суб’єктом управління об’єктами державної власності або органом місцевого самоврядування
– Проведення інвентаризації майна та складання передавального акту

– Внесення державного або комунального майна до статутного капіталу юридичної особи – правонаступника або передачу майна на праві узуфрукта
– Державна реєстрація припинення підприємства та реєстрація товариства – правонаступника

б. Особливості перетворення
– Хто затверджує порядок перетворення державного підприємства у господарське або некомерційне товариство, і чи прийнято відповідний нормативно-правовий акт?

– У яку організаційно-правову форму може бути перетворене спільне комунальне підприємство, і чи зберігаються пропорції участі територіальних громад?

– Чи набувають кредитори право вимагати дострокового виконання або забезпечення зобов’язань у зв’язку з перетворенням підприємства?
– Чи переходить майно, права та обов’язки підприємства до правонаступника?

– Чи зберігають чинність дозволи, ліцензії, сертифікати та інші дозвільні документи, видані підприємству, для юридичної особи–правонаступника після перетворення?

– Чи допускається перетворення державного або комунального некомерційного підприємства, чи можлива лише зміна назви на некомерційне товариство?

– Чи є обтяження (арешт, податкова застава, іпотека) перешкодою для внесення майна до статутного капіталу нової юрособи при реорганізації?

– Чи може фіскальний борг або заборгованість зі сплати ЄСВ бути підставою для відмови в реєстрації змін у зв’язку з реорганізацією?– Дедлайни для реорганізації.

в. Наслідки та зміни для державних та комунальних підприємств
– Облік та інвентаризація майна, що перебуває на балансі
– Майно комунальних підприємств підлягає інвентаризації й подальшому розподілу — або до статутного капіталу, або на узуфрукт
– Оновлення установчих документів та відображення змін в державних реєстрах.
– Ризики для контрагентів на час перехідного періоду.

9. Вимоги до рішення про припинення

– Обрання організаційно-правової форми юридичної особи – правонаступника (при перетворенні)
– Призначення комісії з припинення підприємства (комісії з перетворення, ліквідаційної комісії)
– Призначення інвентаризаційної комісії
– Рішення про проведення інвентаризації майна підприємства
– Затвердження порядку та строків припинення підприємства

10. Основні етапи ліквідації

– Прийняття рішення про припинення шляхом ліквідації уповноважений суб’єктом управління об’єктами державної власності або органом місцевого самоврядування
– Внесення відомостей про прийняття рішення про ліквідацію до ЄДР
– Проходження податкової перевірки та перевірки ПФУ

– Стягнення дебіторської заборгованості та задоволення вимог кредиторів, передача залишку майна державі (громаді)
– Затвердження ліквідаційного балансу
– Державна реєстрація ліквідації в ЄДР

11. Задоволення вимог кредиторів (за ЦКУ)

– Відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом

– Працівників, пов’язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності
– Щодо податків, зборів (обов’язкових платежів)
– всі інші вимоги

12. Додаткові заходи при ліквідації

– Повідомлення кредиторів та боржників про припинення
– Закриття рахунків у фінансових установах, крім рахунка для розрахунків з кредиторами
– Закриття відокремлених підрозділів
– Звільнення працівників (п.1 ст. 40 КЗПП, 49-2 КЗПП)

– Повернення ліцензій, документів дозвільного характеру та інших документів
– Після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами – складання проміжного ліквідаційного балансу
– У разі недостатності коштів для задоволення вимог кредиторів – реалізація майна

– До затвердження ліквідаційного балансу – складання та подання податковим органам, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період
– Передача документів, що підлягають обов’язковому зберіганню, архівним установам

Розділ 3. Перетворення підприємств: що відбувається із землею, постійним користуванням, ліцензіями, надрами та дозволами після реорганізації?

1. Земельні відносини та права на землю

– Землі оборони.
– Постійне користування: нові суб’єкти – державні та комунальні некомерційні товариства, Укрзалізниця, Енергоатом, Ліси України, господарські товариства Міноборони

– Перехід прав на на земельну ділянку у разі перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство.

– Нові істотні умови оренди: термін оренди та розмір орендної плати для перетворених підприємств.
– Нова підстава припинення прав на землю: припинення діяльності державних та комунальних підприємств.

– Земля державних та комунальних наукових установ: передати в оренду можна, але без права викупу.
– Після припинення підприємства право постійного користування припиняється.
– Новостворене товариство отримує право оренди: до 50 років – для державної землі, до 5 років – для комунальної.

– Якщо не оформлено оренду протягом 1 року – право припиняється.

– Якщо до 28.02.2026 орган управління не прийняв рішення, а підприємство не перетворене до 28.08.2028, майно передається до Фонду держмайна або місцевої ради для подальшої приватизації, ліквідації або передачі.

2. Надра. Ліцензії

– «Успадкування» ліцензій та інших документів дозвільного характеру правонаступниками.
– Застосування нових правил до надрокористувачів.
– Зупинення та припинення дії ліцензії: оновлення адміністративно-господарських санкцій.

3. Узуфрукт

– Майно підприємств, що не включене до статутного капіталу, може бути передане у користування (узуфрукт) без права відчуження.
– Передається на строк до 5 років або безстроково.
– Господарське відання та оперативне управління скасовуються.

– Майно передається у вигляді узуфрукта:
• безстроково або на строк до 5 років;
• з реєстрацією речового права.

– Права та обмеження узуфруктарія:
• Користування та отримання доходів (плоди, продукція, орендна плата)
• Заборона на відчуження, передачу в довірче управління, використання як статутний капітал

– Умови встановлення та припинення узуфрукту:
• Встановлюється рішенням місцевої ради або уповноваженого органу
• Підстави припинення: закінчення строку, загибель майна, ліквідація узуфруктарія, погіршення стану майна

– З червня 2025 року Мін’юст запровадив окрему позначку для реєстрації узуфрукту.
– Власники майна повинні забезпечити реєстрацію речового права в строк до 6 місяців після передачі.

Розділ 4. Договірні відносини з урахуванням змін

1. Зміни в регулювання договорів

– Спрощення в регулюванні деяких видів договорів: зникають деякі види договорів.

2. Наслідки скасування ГКУ та застосування нормативних актів

– Застосовне законодавство у разі судових спорів
– Наслідки для чинних контрактів.

3. Істотні умови договору.

– Уніфікація істотних умов

4. Скасування господарських штрафних санкцій та оперативно-господарських санкцій.

– Господарські санкції (штрафи, неустойка) скасовано. Застосовуються лише цивільно-правові: пеня, збитки. Пеня – в межах облікової ставки НБУ, якщо інше не передбачено договором.
– Чи слід модифікувати існуючі договори?
– Які види відповідальності використовувати після скасування оперативно-господарських санкцій

5. Нові положення щодо неустойки.

6. Типові договори та можливості їх адаптації.

– Чи можлива модифікація типового договору?
– Яким чином захистити свої інтереси?
– Складнощі при практичній роботі з умовами типового договору
– Мінекономіки у квітні 2025 року оновило типові договори для державного та комунального сектору, з урахуванням скасування ГКУ.
– Рекомендовано уникати посилань на “господарські операції” в нових контрактах.

7. Договори поставки.

– Чи залишається тепер такий договір та його різновиди?
а) які види договорів скасовані;
б) наслідки для бізнесу.
– Відповідальність за порушення поставки, встановлена спеціальними законами.
– Застосування Інкотермс
– Відсутність накладної або сертифіката не є автоматичним доказом порушення, якщо це не передбачено договором.

Розділ 5. Інші зміни

1. Зміни до Кодексу України з процедур банкрутства.

– Конкретизована відповідальність боржника, його засновників (учасників, акціонерів), власника майна за порушення вимог законодавства про банкрутство.

– Визначенню понять «фіктивне банкрутство», «приховування банкрутства», «умисне доведення до банкрутства», «незаконні дії у разі банкрутства».

– Чітко розмежовано фіктивне банкрутство, доведення до банкрутства та приховування банкрутства. Передбачено кримінальну, адміністративну та цивільну відповідальність.

2. Публічні закупівлі. Електронні торги.

– Судова практика, яка передувала введенню нового правила (позиція ВС).
– Майно придбане добросовісним покупцем на електронних торгах – майно не може бути витребувано від добросовісного набувача.

3. Перевага закону над статутом

– Після завершення перехідного періоду положення Закону мають перевагу над положеннями статуту.

4. Застосування старих НПА

– До оновлення всіх НПА діють лише ті положення, які не суперечать новому Закону.

5. Оновлення статутів

– Усі юридичні особи мають оновити свої статути до 28.08.2028. До цього моменту діють ті норми статуту, що не суперечать Закону.

6. Вплив нових норм на реєстрацію в ЄДРПОУ

– Державна податкова служба у 2025 році оновила роз’яснення: з 28.08.2025 у ЄДРПОУ не допускається внесення нових записів із формулюванням “підприємство”.
– Пропонується використовувати форму “Товариство з державною/комунальною участю”.

Розділ 6. Судовий процес в господарських судах та перспективи судової практики

– Яким законодавством керуватись під час виникнення спорів?

– ВС України у рішенні від 22.04.2025 (справа № 910/540/25) підтвердив: спір має вирішуватись відповідно до нового закону навіть щодо договору, укладеного до 28.08.2025, якщо спір виник після цієї дати.

Розділ 7. Державні та комунальні підприємства: перетворення та правовий статус

1. Скасування організаційно-правової форми “підприємство”

– Закон скасовує можливість створення юридичних осіб у формі “державного” або “комунального підприємства”. Застосовується уніфікований підхід – юридичні особи публічного або приватного права.

2. Визначення державного/комунального товариства

– Державним (комунальним) вважається товариство, у якому:
• 100% часток належать державі або громаді, або
• держава/громада має вирішальний вплив (контроль >50%, право призначати виконавчий орган).

3. Перетворення підприємств до 28.08.2028

– Якщо підприємство не буде перетворено до 28.08.2028, воно автоматично вважається товариством. Майно передається відповідному органу для розпорядження.

4. Некомерційні товариства

– Некомерційне товариство:
• створюється для досягнення соціальних, гуманітарних, медичних або освітніх цілей;
• не має на меті одержання прибутку;
• функціонує без статутного капіталу;
• користується майном через узуфрукт.

5. Оновлення назв і статутів

– До 28.08.2028 державні/комунальні підприємства мають:
• змінити назву (без слова “підприємство”);
• оновити ЄДР;
• привести статут у відповідність до Закону.

6. Формування капіталу

– Некомерційні товариства не формують статутний капітал. Майно передається в користування (узуфрукт).

7. Особливості звітності

– У який строк та в якому обсязі (облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти) юридичні особи повинні подати звітність після припинення чи скасування воєнного стану, і хто звільнений від цього обов’язку?
– Держ./ком. товариства подають звітність протягом 6 місяців після введення Закону в дію. Форми – за рішенням КМУ.

– Форма звітності для перетворених підприємств затверджена КМУ:
Постанова КМУ від 30.05.2025 № 562 встановлює окрему форму фінансової звітності для комунальних/державних товариств, створених унаслідок перетворення.

8. Господарські об’єднання

– Створюються державою або громадою. Рішенням КМУ, міністерства або ОМС. Діють як окремі юридичні особи.

9. Порядок застосування законодавства

– До оновлення законодавства (до 28.08.2028) діють попередні акти в частині, що не суперечить новому Закону.

У вартість включено:

– Тривалість заходу [Вебінар, Семінар]: 7 годин;
– Запитання в чаті або голосом;
– Відповіді на запитання (індивідуальні або надіслані заздалегідь);
– Персональний доступ до відеозапису: 7 днів;
– Ексклюзивні презентації та матеріали доповідачів.
– Сертифікат;
– Особиста комунікація з доповідачами та колегами;
– 10 метрів до укриття;
– Забезпеченння залу резервним електропостачання та інтернет з’єднанням;
– Обід у ресторані та кава з випічкою зранку та в перервах;
– Набір для роботи на семінарі: пакет, ручка, блокнот;
– Знижка на поселення в Готелі (звяжіться з вашим менеджером).

Придбати відеозапис:

– Ви можете придбати актуальний відеозапис попереднього заходу
– Доступ до запису 7 днів, презентації, питання доповідачу на пошту
– Дата попереднього заходу: 28.05.2025
– Вартість відеозапису: 3450 грн
– Пошта: info@marmaer.com

Регламент заходу:

– 09.00-10.00 Вхід на сторінку вебінару.
– 09.00-10.00 Реєстрація учасників в залі
– 10.00-11.30 Сесія 1. СААД Шаді
– 11.30-11.50 Перерва на каву.
– 11.50-13.20 Сесія 2. СААД Шаді
– 13.20-14.00 Обід. Відповіді на запитання
– 14.00-15.30 Сесія 3. КОБИЛЯНСЬКИЙ Віктор
– 15.30-15.45 Перерва на каву.
– 15.45-17.15 Сесія 4. ТЕНЬКОВ Сергій
– 17.15- Відповіді на запитання учасників



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 оцінок, середнє: 5,00 з 5)
Loading...


Шевченко Олександр
OK
Шевченко Олександр

Координатор заходу

Пов'язані заходи
ДОПОВІДАЧІ ЗАХОДУ
Дата і час
  • Початок10:00 - 11 Лип 2025
  • Завершення18:00 - 11 Лип 2025
Реєстрація по телефону
Шевченко Олександр
Кількість учасників
  • оплата від юридичної особи, надаємо, рахунок, реєстраційні документи та акти виконаних робіт.

  • оплата VISA, MasterCard за допомогою LiqPay від ПриватБанку, *Комісія 1,5% за платіж, надаємо, всі необхідні документи для бухгалтерії.

5
грн.
Новини та статті Відповіді на всі ваші питання

МАРМАЕР

Семінари, Вебінари, Консультації, Конференції – навчання для фінансистів, бухгалтерів, юристів і керівників.

ЧИТАЙТЕ НАС НА ПОШТІ

МИ ПРИЙМАЄМО ДО ОПЛАТИ

liqpay