Cемінари, Вебінари, Консультації

ВЕБІНАР / СЕМІНАР

Господарський кодекс – скасовано 2025: Корпоративне управління ТОВ, АТ, Відповідальність для посадових осіб, Корпоратизація ДП та КП, Наслідки та складнощі Реорганізації, Перетворення та Припинення підприємств (Земля, Ліцензії, Надра, Постійне користування, Дозволи, Узуфрукт), Договірні відносини, Судовий процес та практика

Семінари
1255

Господарський кодекс – скасовано 2025: Корпоративне управління ТОВ, АТ, Відповідальність для посадових осіб, Корпоратизація ДП та КП, Наслідки та складнощі Реорганізації, Перетворення та Припинення підприємств (Земля, Ліцензії, Надра, Постійне користування, Дозволи, Узуфрукт), Договірні відносини, Судовий процес та практика

– Скасування господарського кодексу: Вебінар, Семінар
– Зміни до Цивільного кодексу
– Зміни щодо організаційно-правових форм юридичних осіб
– Наслідки та складнощі реорганізації
– Нові правила та підходи до управління компаніями
– Закон “Про ТОВ” як ключовий закон після реформи
– Відповідальність для посадових осіб – новели
– Державні та комунальні підприємства: які наслідки та порядок дій
Договірні відносини з урахуванням змін
– Зміни до Кодексу України з процедур банкрутства
– Публічні закупівлі. Електронні торги.

Програма заходу:

Розділ 1. Скасування господарського кодексу. Зміни до Цивільного кодексу

1. Процес втрати чинності

– З якої дати ГКУ скасовується?
– Перехідний період: момент початку та завершення, винятки для деяких положень
– Закон № 4196-ІХ набрав чинності 28.02.2025, а починає діяти з 28.08.2025. Саме з цієї дати припиняється застосування норм Господарського кодексу України.

– Господарський кодекс втрачає чинність у два етапи:
• з 28.08.2025 – більшість норм
• з 28.08.2028 – повне припинення дії

2. Зміни щодо організаційно-правових форм юридичних осіб

– Новий підхід до визначення видів юридичних осіб;
– Скасування “Підприємств” та їх видів:
а) Державне підприємство;
б) Комунальне підприємство ;
в) Спільне комунальне підприємство;
г) Приватне підприємство;
д) Іноземне підприємство;
е) Дочірнє підприємство;
и) об’єднання громадян (профспілки);
і) Підприємства споживчої кооперації.

– Закон № 4196-ІХ застосовується також до юридичних осіб, що мають статус “дочірнє підприємство”, “іноземне підприємство”, “приватне підприємство”, “підприємство громадської організації або споживчої кооперації”.

– Наслідки для організаційно-правових форм, що скасовані:
а) Обов’язок перетворити їх в інші форми.
б) Обов’язок привести свої документи у відповідність.
в) Після закінчення перехідного періоду юридичні особи, зареєстровані як державне/комунальне некомерційне підприємство, вважаються відповідно державним/комунальним некомерційним товариством та керуються законодавством про державні та комунальні некомерційні товариства

– Коректне зазначення даних про юридичну особу в документах відповідно до нововведень.
– Яке майбутнє очікує на окремі види юридичних осіб (об’єднання, консорціуми, корпорації, фонди, тощо).

3. Наслідки та складнощі реорганізації:

– Необхідні кроки щодо переоформлення інтелектуальної власності, ліцензій, дозволів, договорів.
– Переоформлення майна
– Звільнення від сплат адміністартивних зборів та зборів за переоформлення ліцензій, дозволів;
– Відсутність пільг щодо переоформлення прав щодо об’єктів інтелектуальної власності

4. Зміни до Цивільного кодексу

– Загальний огляд змін щодо корпоративного управління.
– Замовники та покупці товарів та послуг відтепер можуть відмовитися приймати товар або послугу, якщо вона була придбана без договору:
а) Поточне регулювання відносин у разі відмови покупця від товару.
б) Нові правила: чи безпечніше тепер працювати тільки за договором?
в) Наслідки для бізнесу.

5. Інші зміни у визначенні понять.

– Які поняття змінюються?
– В якому нормативному акті визначатимуться оновлені поняття?
– Які наслідки від змін понять?
– Закон більше не містить визначення “господарська діяльність”, хоча воно й надалі зберігається в Податковому кодексі. Це може спричинити колізії в ідентифікації суб’єктів господарювання.

– Господарський кодекс містив розмежування між підприємницькою і некомерційною господарською діяльністю. Закон № 4196-ІХ таке розмежування не зберігає, що може викликати труднощі у визначенні режиму для НУО, БФ тощо.

6. Перехідні труднощі держреєстрації після скасування ГКУ (2025)

– Реєстратори фіксують збільшення відмов у держреєстрації через відсутність визначення “підприємство” у ЦКУ.
– В Мін’юсті роз’яснили: назви юросіб із термінами “державне/комунальне підприємство” не будуть прийматись для нових реєстрацій.

Розділ 2. Корпоративне управління: нові правила та підходи до управління компаніями. Припинення юридичних осіб

1. Адміністративно-господарські санкції з боку державної влади або ОМС – застосування до юридичних осіб та ФОП:

– Види адміністративно-господарських санкцій:
а) Вилучення прибутку (доходу) у бізнесу;
б) Нові визначення – вилучення будь-якого прибутку може бути здійснено з невизначених причин та підстав
в) Адміністративно-господарський штраф.
г) Стягнення зборів (обов’язкових платежів).
д) Застосування антидемпінгових заходів.
е) Припинення експортно-імпортних операцій.
є) Зупинення дії ліцензії (патенту).
ж) Анулювання ліцензії (патенту).
з) Обмеження або зупинення діяльності юридичної особи.
и) Ліквідація юридичної особи.
і) Інші адміністративно-господарські санкції, встановлені Законом.

– Ризики щодо застосування окремих санкцій, які виникають внаслідок нового регулювання.

2. Визначено критерії мікро, малого, середнього та великого бізнесу.

– Майновий критерій та кількість найманих працівників;
– Інші категорії які не підпадають під обидва критерії.

3. Закон “Про Товариства з обмеженою відповідальністю” як ключовий закон після реформи.

– Поширення на існуючі види підриємств;
– Нормативно-правове регулювання скасованих видів підприємств у разі невиконання вимог щодо реорганізації;
– Статути скасованих видів підприємств.

4. Господарські об’єднання: які опції доступні для бізнесу?

– Чи існуючі форми об’єднань передбачені законом?
– Чи вичерпним є перелік наведений в новому законі?

5. Господарське відання та оперативне управління.

– Господарське відання та оперативне управління скасовуються. Замість них – узуфрукт як речове право користування майном без права власності.
– Трансформація в договори оренди: який порядок дій?
– Строк для трансформації.

– Запровадження системи речових прав – інститут узуфрукта:
а) хто може бути отримувачем майна, яке передається.
б) порядок передання майна

6. Посадові особи: зобов’язання та відповідальність

– Перелік обов’язків та умови відповідальності посадових осіб.
– Зміни у питаннях визначення компетенції та відповідальності посадових осіб за збитки, завдані ними компанії.

– Фідуціарні обов’язки посадових осіб:
а) Належне, добросовісне та ефективне управління товариством.
б) В інтересах товариства. Добросовісно та розумно.
в) У такий спосіб, який, на їхнє добросовісне переконання, сприятиме досягненню мети діяльності товариства.
г) У межах повноважень, наданих їм статутом товариства та законодавством.

– Відповідальність для посадових осіб – новели.
– Посадові особи повинні відшкодувати збитки завдані товариству:
а) Перевищення або зловживання службовими повноваженнями;
б) Порушенням порядку попереднього погодження або іншої процедури прийняття рішень;
в) Бездіяльності, якщо особа була зобов’язана вчинити певні дії відповідно до покладених на неї обов’язків;
г) Інших винних дій

– Невизначеність щодо відповідальності за “інші винні дії” та пов’язані з цим ризики.
– Як посадову особу може бути притягнуто до адміністративної та кримінальної відповідальності.
– Застосування до головного бухгалтера.
– Єдиний учасник – фізична особа може ухвалити рішення про управління товариством без створення виконавчого органу. У такому разі ця інформація має бути внесена до ЄДР.

7. Здійснення управління товариством.

– Нововведення: можливість створення органів товариства, які не передбачені законом.
– Регулювання ситуації коли учасник виконує функції директора.

– Кворум на загальних зборах юридичних осіб по замовчуванню та прийняття рішень – нові правила.
– Ухвалено можливість онлайн-голосування загальних зборів ТОВ з урахуванням цифрової ідентифікації (через Дія.Підпис).

8. Державні та комунальні підприємства: які наслідки та порядок дій

а. Процедура перетворення та можливі опції
– Прийняття рішення про припинення шляхом перетворення уповноважений суб’єктом управління об’єктами державної власності або органом місцевого самоврядування
– Проведення інвентаризації майна та складання передавального акту

– Внесення державного або комунального майна до статутного капіталу юридичної особи – правонаступника або передачу майна на праві узуфрукта
– Державна реєстрація припинення підприємства та реєстрація товариства – правонаступника

б. Особливості перетворення
– Хто затверджує порядок перетворення державного підприємства у господарське або некомерційне товариство, і чи прийнято відповідний нормативно-правовий акт?

– У яку організаційно-правову форму може бути перетворене спільне комунальне підприємство, і чи зберігаються пропорції участі територіальних громад?

– Чи набувають кредитори право вимагати дострокового виконання або забезпечення зобов’язань у зв’язку з перетворенням підприємства?
– Чи переходить майно, права та обов’язки підприємства до правонаступника?

– Чи зберігають чинність дозволи, ліцензії, сертифікати та інші дозвільні документи, видані підприємству, для юридичної особи–правонаступника після перетворення?

– Чи допускається перетворення державного або комунального некомерційного підприємства, чи можлива лише зміна назви на некомерційне товариство?

– Чи є обтяження (арешт, податкова застава, іпотека) перешкодою для внесення майна до статутного капіталу нової юрособи при реорганізації?

– Чи може фіскальний борг або заборгованість зі сплати ЄСВ бути підставою для відмови в реєстрації змін у зв’язку з реорганізацією?– Дедлайни для реорганізації.

в. Наслідки та зміни для державних та комунальних підприємств
– Облік та інвентаризація майна, що перебуває на балансі
– Майно комунальних підприємств підлягає інвентаризації й подальшому розподілу — або до статутного капіталу, або на узуфрукт
– Оновлення установчих документів та відображення змін в державних реєстрах.
– Ризики для контрагентів на час перехідного періоду.

9. Вимоги до рішення про припинення

– Обрання організаційно-правової форми юридичної особи – правонаступника (при перетворенні)
– Призначення комісії з припинення підприємства (комісії з перетворення, ліквідаційної комісії)
– Призначення інвентаризаційної комісії
– Рішення про проведення інвентаризації майна підприємства
– Затвердження порядку та строків припинення підприємства

10. Основні етапи ліквідації

– Прийняття рішення про припинення шляхом ліквідації уповноважений суб’єктом управління об’єктами державної власності або органом місцевого самоврядування
– Внесення відомостей про прийняття рішення про ліквідацію до ЄДР
– Проходження податкової перевірки та перевірки ПФУ

– Стягнення дебіторської заборгованості та задоволення вимог кредиторів, передача залишку майна державі (громаді)
– Затвердження ліквідаційного балансу
– Державна реєстрація ліквідації в ЄДР

11. Задоволення вимог кредиторів (за ЦКУ)

– Відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом

– Працівників, пов’язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності
– Щодо податків, зборів (обов’язкових платежів)
– всі інші вимоги

12. Додаткові заходи при ліквідації

– Повідомлення кредиторів та боржників про припинення
– Закриття рахунків у фінансових установах, крім рахунка для розрахунків з кредиторами
– Закриття відокремлених підрозділів
– Звільнення працівників (п.1 ст. 40 КЗПП, 49-2 КЗПП)

– Повернення ліцензій, документів дозвільного характеру та інших документів
– Після закінчення строку для пред’явлення вимог кредиторами – складання проміжного ліквідаційного балансу
– У разі недостатності коштів для задоволення вимог кредиторів – реалізація майна

– До затвердження ліквідаційного балансу – складання та подання податковим органам, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період
– Передача документів, що підлягають обов’язковому зберіганню, архівним установам

Розділ 3. Перетворення підприємств: що відбувається із землею, постійним користуванням, ліцензіями, надрами та дозволами після реорганізації?

1. Земельні відносини та права на землю

– Землі оборони.
– Постійне користування: нові суб’єкти – державні та комунальні некомерційні товариства, Укрзалізниця, Енергоатом, Ліси України, господарські товариства Міноборони

– Перехід прав на на земельну ділянку у разі перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство.

– Нові істотні умови оренди: термін оренди та розмір орендної плати для перетворених підприємств.
– Нова підстава припинення прав на землю: припинення діяльності державних та комунальних підприємств.

– Земля державних та комунальних наукових установ: передати в оренду можна, але без права викупу.
– Після припинення підприємства право постійного користування припиняється.
– Новостворене товариство отримує право оренди: до 50 років – для державної землі, до 5 років – для комунальної.

– Якщо не оформлено оренду протягом 1 року – право припиняється.

– Якщо до 28.02.2026 орган управління не прийняв рішення, а підприємство не перетворене до 28.08.2028, майно передається до Фонду держмайна або місцевої ради для подальшої приватизації, ліквідації або передачі.

2. Надра. Ліцензії

– «Успадкування» ліцензій та інших документів дозвільного характеру правонаступниками.
– Застосування нових правил до надрокористувачів.
– Зупинення та припинення дії ліцензії: оновлення адміністративно-господарських санкцій.

3. Узуфрукт

– Майно підприємств, що не включене до статутного капіталу, може бути передане у користування (узуфрукт) без права відчуження.
– Передається на строк до 5 років або безстроково.
– Господарське відання та оперативне управління скасовуються.

– Майно передається у вигляді узуфрукта:
• безстроково або на строк до 5 років;
• з реєстрацією речового права.

– Права та обмеження узуфруктарія:
• Користування та отримання доходів (плоди, продукція, орендна плата)
• Заборона на відчуження, передачу в довірче управління, використання як статутний капітал

– Умови встановлення та припинення узуфрукту:
• Встановлюється рішенням місцевої ради або уповноваженого органу
• Підстави припинення: закінчення строку, загибель майна, ліквідація узуфруктарія, погіршення стану майна

– З червня 2025 року Мін’юст запровадив окрему позначку для реєстрації узуфрукту.
– Власники майна повинні забезпечити реєстрацію речового права в строк до 6 місяців після передачі.

Розділ 4. Договірні відносини з урахуванням змін

1. Зміни в регулювання договорів

– Спрощення в регулюванні деяких видів договорів: зникають деякі види договорів.

2. Наслідки скасування ГКУ та застосування нормативних актів

– Застосовне законодавство у разі судових спорів
– Наслідки для чинних контрактів.

3. Істотні умови договору.

– Уніфікація істотних умов

4. Скасування господарських штрафних санкцій та оперативно-господарських санкцій.

– Господарські санкції (штрафи, неустойка) скасовано. Застосовуються лише цивільно-правові: пеня, збитки. Пеня – в межах облікової ставки НБУ, якщо інше не передбачено договором.
– Чи слід модифікувати існуючі договори?
– Які види відповідальності використовувати після скасування оперативно-господарських санкцій

5. Нові положення щодо неустойки.

6. Типові договори та можливості їх адаптації.

– Чи можлива модифікація типового договору?
– Яким чином захистити свої інтереси?
– Складнощі при практичній роботі з умовами типового договору
– Мінекономіки у квітні 2025 року оновило типові договори для державного та комунального сектору, з урахуванням скасування ГКУ.
– Рекомендовано уникати посилань на “господарські операції” в нових контрактах.

7. Договори поставки.

– Чи залишається тепер такий договір та його різновиди?
а) які види договорів скасовані;
б) наслідки для бізнесу.
– Відповідальність за порушення поставки, встановлена спеціальними законами.
– Застосування Інкотермс
– Відсутність накладної або сертифіката не є автоматичним доказом порушення, якщо це не передбачено договором.

Розділ 5. Інші зміни

1. Зміни до Кодексу України з процедур банкрутства.

– Конкретизована відповідальність боржника, його засновників (учасників, акціонерів), власника майна за порушення вимог законодавства про банкрутство.

– Визначенню понять «фіктивне банкрутство», «приховування банкрутства», «умисне доведення до банкрутства», «незаконні дії у разі банкрутства».

– Чітко розмежовано фіктивне банкрутство, доведення до банкрутства та приховування банкрутства. Передбачено кримінальну, адміністративну та цивільну відповідальність.

2. Публічні закупівлі. Електронні торги.

– Судова практика, яка передувала введенню нового правила (позиція ВС).
– Майно придбане добросовісним покупцем на електронних торгах – майно не може бути витребувано від добросовісного набувача.

3. Перевага закону над статутом

– Після завершення перехідного періоду положення Закону мають перевагу над положеннями статуту.

4. Застосування старих НПА

– До оновлення всіх НПА діють лише ті положення, які не суперечать новому Закону.

5. Оновлення статутів

– Усі юридичні особи мають оновити свої статути до 28.08.2028. До цього моменту діють ті норми статуту, що не суперечать Закону.

6. Вплив нових норм на реєстрацію в ЄДРПОУ

– Державна податкова служба у 2025 році оновила роз’яснення: з 28.08.2025 у ЄДРПОУ не допускається внесення нових записів із формулюванням “підприємство”.
– Пропонується використовувати форму “Товариство з державною/комунальною участю”.

Розділ 6. Судовий процес в господарських судах та перспективи судової практики

– Яким законодавством керуватись під час виникнення спорів?

– ВС України у рішенні від 22.04.2025 (справа № 910/540/25) підтвердив: спір має вирішуватись відповідно до нового закону навіть щодо договору, укладеного до 28.08.2025, якщо спір виник після цієї дати.

Розділ 7. Державні та комунальні підприємства: перетворення та правовий статус

1. Скасування організаційно-правової форми “підприємство”

– Закон скасовує можливість створення юридичних осіб у формі “державного” або “комунального підприємства”. Застосовується уніфікований підхід – юридичні особи публічного або приватного права.

2. Визначення державного/комунального товариства

– Державним (комунальним) вважається товариство, у якому:
• 100% часток належать державі або громаді, або
• держава/громада має вирішальний вплив (контроль >50%, право призначати виконавчий орган).

3. Перетворення підприємств до 28.08.2028

– Якщо підприємство не буде перетворено до 28.08.2028, воно автоматично вважається товариством. Майно передається відповідному органу для розпорядження.

4. Некомерційні товариства

– Некомерційне товариство:
• створюється для досягнення соціальних, гуманітарних, медичних або освітніх цілей;
• не має на меті одержання прибутку;
• функціонує без статутного капіталу;
• користується майном через узуфрукт.

5. Оновлення назв і статутів

– До 28.08.2028 державні/комунальні підприємства мають:
• змінити назву (без слова “підприємство”);
• оновити ЄДР;
• привести статут у відповідність до Закону.

6. Формування капіталу

– Некомерційні товариства не формують статутний капітал. Майно передається в користування (узуфрукт).

7. Особливості звітності

– У який строк та в якому обсязі (облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти) юридичні особи повинні подати звітність після припинення чи скасування воєнного стану, і хто звільнений від цього обов’язку?
– Держ./ком. товариства подають звітність протягом 6 місяців після введення Закону в дію. Форми – за рішенням КМУ.

– Форма звітності для перетворених підприємств затверджена КМУ:
Постанова КМУ від 30.05.2025 № 562 встановлює окрему форму фінансової звітності для комунальних/державних товариств, створених унаслідок перетворення.

8. Господарські об’єднання

– Створюються державою або громадою. Рішенням КМУ, міністерства або ОМС. Діють як окремі юридичні особи.

9. Порядок застосування законодавства

– До оновлення законодавства (до 28.08.2028) діють попередні акти в частині, що не суперечить новому Закону.

У вартість включено:

– Тривалість заходу [Вебінар, Семінар]: 7 годин;
– Запитання в чаті або голосом;
– Відповіді на запитання (індивідуальні або надіслані заздалегідь);
– Персональний доступ до відеозапису: 7 днів;
– Ексклюзивні презентації та матеріали доповідачів.
– Сертифікат;
– Особиста комунікація з доповідачами та колегами;
– 10 метрів до укриття;
– Забезпеченння залу резервним електропостачання та інтернет з’єднанням;
– Обід у ресторані та кава з випічкою зранку та в перервах;
– Набір для роботи на семінарі: пакет, ручка, блокнот;
– Знижка на поселення в Готелі (звяжіться з вашим менеджером).

Придбати відеозапис:

– Ви можете придбати актуальний відеозапис попереднього заходу
– Доступ до запису 7 днів, презентації, питання доповідачу на пошту
– Дата попереднього заходу: 28.08.2025
– Вартість відеозапису: 3450 грн
– Пошта: info@marmaer.com

Регламент заходу:

– 09.00-10.00 Вхід на сторінку вебінару.
– 09.00-10.00 Реєстрація учасників в залі
– 10.00-11.00 Сесія 1. КОБИЛЯНСЬКИЙ Віктор
– 11.00-11.15 Перерва на каву. Відповіді на запитання
– 11.15-12.45 Сесія 1. СААД Шаді
– 12.45-13.15 Обід. Відповіді на запитання
– 13.15-14.45 Сесія 2. СААД Шаді
– 14.45-15.00 Перерва на каву. Відповіді на запитання
– 15.00-16.30 Сесія 4. ТЕНЬКОВ Сергій
– 16.30-16.45 Перерва на каву. Відповіді на запитання
– 16.45-17.45 Сесія 5. ТЕНЬКОВ Сергій
– 17.45- Відповіді на запитання учасників



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 оцінок, середнє: 5,00 з 5)
Loading...


Шевченко Олександр
OK
Шевченко Олександр

Координатор заходу

Пов'язані заходи
ДОПОВІДАЧІ ЗАХОДУ
Дата і час
  • Початок10:00 - 02 Жов 2025
  • Завершення18:00 - 02 Жов 2025
Реєстрація по телефону
Шевченко Олександр
Кількість учасників
  • оплата від юридичної особи, надаємо, рахунок, реєстраційні документи та акти виконаних робіт.

  • оплата VISA, MasterCard за допомогою LiqPay від ПриватБанку, *Комісія 1,5% за платіж, надаємо, всі необхідні документи для бухгалтерії.

5
грн.
Новини та статті Відповіді на всі ваші питання

МАРМАЕР

Семінари, Вебінари, Консультації, Конференції – навчання для фінансистів, бухгалтерів, юристів і керівників.

ЧИТАЙТЕ НАС НА ПОШТІ

МИ ПРИЙМАЄМО ДО ОПЛАТИ

liqpay