Ринок землі: скасування мораторію на продаж СГ землі
Незважаючи на безліч існуючих законодавчих актів про землю, Україна, як і раніше, потребує земельної реформи. Головне питання, яке постає перед законодавцем та українським суспільством – бути чи ні ринку землі. Земля – наше національне багатство. Зняття мораторію з продажу сільськогосподарської землі має, за очікуваннями особливо захоплених реформою політиків, залучити в економіку та сільське господарство України небувалі інвестиції, а самим українцям дати можливість вільно розпоряджатися своєю власною землею.
Також і МВФ продовжує наполягати на якнайшвидшому ухваленні закону про обіг ринку земель та скасування мораторію з початку наступного року. У нещодавно підписаному меморандумі між нашим урядом та МВФ зазначено, що затвердження ВР України вказаного закону заплановано вже наприкінці травня 2017 року, тоді мораторій з кінця 2017 року втратить чинність.
Статті 90 та 130 ЗК України регулюють питання права власників землі та її продажу, однак згідно з п.15 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу купівля-продаж або іншим способом відчуження сільськогосподарських земельних ділянок запроваджується за умови набрання чинності законом про обіг земель, але не раніше 1 січня 2018 року. Це і є мораторій, що набив усім оскому, на продаж земель сільськогосподарського призначення, який багато років ніяк не можуть скасувати.
Що потрібно врахувати під час земельної реформи
Але наскільки готовий народ України до скасування мораторію? Противники його скасування побоюються, що повториться ситуація 90-х років, коли фактично за безцінь було скуплено промислові підприємства та об’єкти. А продаж сільськогосподарської землі іноземцям взагалі призведе до втрати народом свого головного національного багатства.
На шляху до скасування мораторію має бути вирішено низку фундаментальних питань.
1. Першим із них є суб’єкти купівлі української землі. У перші 5-10 років цими суб’єктами однозначно не повинні бути іноземці.
2. Другим питанням має стати пріоритетність купівлі, тобто. декларація про першу купівлю мають жителі або цій місцевості, або району.
3. Третім має стати питання оцінки землі, яка не має бути нижчою, передбаченою умовами Закону України «Про оцінку земель». Питання ціни українських земель, яка чи не найнижча в Європі, найгостріше у світлі земельної реформи.
Тому відміну мораторію слід починати з продажу державних сільськогосподарських земель, що дозволить ціні сформуватися, утриматися на певному рівні і не дати їй знизитися. Водночас необхідно вирішити питання способу продажу. Прозорий та зручний механізм купівлі-продажу землі – аукціони. Коли ринок землі буде сформовано, можна буде приступати до скасування мораторію на продаж приватних земель.
Складнощі та ризики земельної реформи
Земельна реформа, яка цілком може відбутися у 2017 році, принесе учасникам ринку землі як безліч можливостей, так і безліч проблем, одна з яких корупційна складова будь-якого масштабного державного проекту. Складність із державним регулюванням земельних правовідносин вимагатиме внесення зміни до численних нормативних актів.
Недосконалість судової системи, яка також ще не завершила свій довгий шлях реформування, не дозволить гостро та швидко реагувати на земельні суперечки, які після скасування мораторію виникнуть повсюдно та швидко.
Тому земельну реформу і зняття обмежень слід розпочинати поетапно і на певній території як пілотний проект. Інакше повторення помилок приватизації 90-х може мати незворотні наслідки для України.